Sesja wyjazdowa w Indiach '2014

W marcu b.r. studenci Programu uczestniczyli w sesji “Doing Business in India”, która począwszy od bieżącego roku ma miejsce w Indiach.

Sesja została zorganizowana we współpracy z jedną z najlepszych w Indiach szkół biznesu - S.P. Jain Institute of Management and Research (SPJIMR). Uczelnia ta założona w 1981 jest niemal od początku istnienia zaliczana do grona dziesięciu najlepszych szkół biznesowych w Indiach, posiada również najbardziej prestiżową na świecie akredytację AMBA. Nawiązanie współpracy z uczelnią indyjską dało naszym studentom możliwość zapoznania się z możliwościami nawiązania kontaktów biznesowych w tym największym i jednym z najbardziej najdynamiczniej rozwijających się regionów świata.

Wizyta rozpoczęła się od dającego czas na aklimatyzację zwiedzania Mumbaju – jednej z największych i najróżnorodniejszych kulturowo metropolii na świecie liczącej według oficjalnych danych ponad 17 milionów mieszkańców. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć katolicki kościół Mount Mary, słynną pralnię Dhobi Ghat, Muzeum Ghandiego, Muzeum Księcia Walii, monumentalną historyczną Bramę Indii, Świątynię Jain, słynną Wieżę Ciszy, przepięknie położony bulwar Marine drive, zabytkową wieżę zegarową Rajabhai.

Część edukacyjna modułu „Doing Business in India” rozpoczęła się od wykładu prof. Prema Chandrami, absolwenta takich uczelni jak London Business School i Wharton, menadżera, który doświadczenie zawodowe budował piastując kierownicze stanowiska na kilku kontynentach - w Azji, Australii i Ameryce Północnej. Prof. Chandrami zapoznał studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi ekonomii Indii, szczególną rolę poświęcając historycznym i kulturowym aspektom rozwoju Indii oraz perspektywom rozwoju tego, jak się już szacuje, najbardziej licznego kraju świata.

Ważną częścią pobytu studentów w Indiach było zapoznanie się z doświadczeniami dyrektorów największych firm indyjskich, których nazwy są doskonale rozpoznawane na całym świecie. Spotkanie z Panią Nupur Roy Choudhury, dyrektorem Tata Global Beverages odpowiedzialną za strategię i planowanie połączone z wizytą w nowoczesnym centrum Tata Consulting Services pozwoliło uczestnikom spotkania zrozumieć i zobaczyć w praktyce istotę funkcjonowania systemu opartego na zasadzie outsourcingu.

Również kulturowe i historyczne aspekty zajęły dużo miejsca w wykładzie Ananda Halve, Dyrektora Zarządzającego w firmie Chlorophyl Advertising. Niezwykle interesującym było zrozumienie, że rynek indyjski, tak bardzo różniący się od rynków europejskich swoją strukturą używa jednocześnie narzędzi promocyjnych, które w powszechnym użyciu są również na całym świecie. W konkluzji wykładu znalazło się spostrzeżenia dotyczące globalizacji rynków i ujednolicenia zasad ich funkcjonowania. Uzupełnieniem wykładu był panel dyskusyjny, w którym obok Ananda Halve wziął udział również prof. Chandrami.

Ważne dla przedsiębiorców europejskich chcących rozpocząć inwestowanie w Indiach tematy poruszyło dwóch kolejnych gości zaproszonych do podzielenia się doświadczeniami z naszymi studentami. Pierwszym z nich była dr Pragnya Ram, dyrektor Aditya Brla Group. Ta korporacja działająca w branży tworzyw sztucznych licząca ok. 136.000 pracowników jest jedną z największych w Azji – notowana w 2011 roku na 4. miejscu na świecie w rankingu 'Top Companies for Leaders' była równocześnie numerem 1 w rankingu dla Azji i Pacyfiku. Ze względu na obszar działalności ważną rolę w planowaniu rozwoju firmy zajmują zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością koncernu. Dr Ram przedstawił doświadczenia zarządu koncernu, który stara się sprostać wymogom globalnego rynku coraz bardziej świadomych społecznie jednostek i organizacji. Instytucjonalno-prawne zagadnienia związane z odpowiedzialnym społecznie biznesem omówił Nikhil Bhatia, Partnerem PwC w Indiach.

Ogromne wrażenie na uczestnikach pobytu Mumbaju zrobiła wizyta w Dharavi. Miejsce to znane miłośnikom kina z obsypanego Oskarami filmu „Slumdog Millionaire” do niedawna stanowiło ogromny problem społeczny. Jeszcze niedawno firmy z całego świata traktowały Indie jak swoiste składowisko odpadów eksportując tam „produkowane” w innych częściach świata odpady. Niedawno okazało się, że to, co wydawało się przekleństwem Indii, teraz może stać się ich bogactwem. Dzięki niezwykłej sile przedsiębiorczości mieszkańców Dharavi recycling odpadów stał się dla nich świetnym pomysłem na biznes. Zasady funkcjonowania tego systemu przybliżyli naszym studentów dwaj goście - prof. Nirja Mattoo oraz Jockin, człowiek bardzo dobrze znany w Indiach, cieszący się ogromną estymą, który przez ponad 40 lat pracował jako robotnik w slumsach i który stworzył podstawy funkcjonowania tzw. „Dharavi system” zakładając w latach 70. ubiegłego wieku National Slum Dwellers Federation oraz Slum Dweelers International zrzeszający mieszkańców slumsów z ponad 20 krajów świata.

Nawiązaniem do filmowej sławy Dharavi była wizyta w Whistling Woods, Bollywood Film Institute. Bollywood ze swoją potęgą przemysłu filmowego przyćmił już amerykański Hollywood stając się przedmiotem wielu analiz ekonomicznych a także społecznych. Oprócz rozmów i spotkań z menadżerami studia odbyły się także krótkie warsztaty, nasi słuchacze mieli okazję sprawdzić się w rolach reżyserów i producentów filmowych.

Podczas wizyty nie mogło zabraknąć przedstawienia polskiej perspektywy problematyki związanej z działalnością na rynku indyjskim. Generalne założenia współpracy polsko-indyjskiej w zakresie ekonomicznym przedstawił Leszek Brenda, Konsul Generalny Rzeczpospolitej Polskiej w Mumbaju. W optymistycznym podsumowaniu wykładu zaznaczył, że polskie firmy były, są i będą obecne na tamtejszym rynku i że mamy solidne podstawy do tego, aby jeszcze owocniej współpracować z naszym indyjskim partnerem.

Zagadnienia praktyczne oraz problemy z jakimi spotykają się polscy przedsiębiorcy chcący inwestować w Indiach przedstawił Wincent Golebiowski, CFO L’Oreal w Indiach.

Studenci byli bardzo zadowolenia z przebiegu wizyty różnorodności tematyki spotkań oraz poznania kultury Indii. Oprócz zagadnień ekonomicznych zafascynował ich historia i kultura Indii a odbywające się w czasie wizyty, bardzo ważne hinduistyczne Święto Kolorów: Holi dodało wizycie ogromnego kolorytu.

 

Obejrzyj galerię>

 

 


 
   AACSB International - Założona w 1916 r. (AACSB) jest największym na świecie sojuszem edukacji biznesowej, łączącym nauczycieli, studentów i biznes.
 

    Association of MBAs (AMBA) – jest międzynarodowym stowarzyszeniem zajmującym się badaniami z zakresu nauk o zarządzaniu.
 

    The European Foundation for Management Development (EFMD) - międzynarodowe zrzeszenie organizacji akademickich, biznesowych i społecznych. 
 

Międzynarodowe Centrum Zarządzania
Wydział Zarządzania
Uniwersytet Warszawski

ul. Szturmowa 1/3
02-678 Warszawa
tel.: 22 55 34 174
tel.: 22 55 34 106
e-mail: [email protected]