Od trzech lat studenci Programu uczestniczą w sesji “Doing Business in India”, która odbywa się w mieście Mumbaj.
Sesja 2017 roku została zorganizowana we współpracy z jedną z najlepszych w Indiach szkół biznesu - S.P. Jain Institute of Management and Research (SPJIMR). Uczelnia ta założona w 1981 jest niemal od początku istnienia zaliczana do grona dziesięciu najlepszych szkół biznesowych w Indiach, posiada również najbardziej prestiżową na świecie akredytację AMBA. Nawiązanie współpracy z uczelnią indyjską dało naszym studentom możliwość zapoznania się z możliwościami nawiązania kontaktów biznesowych w tym największym i jednym z najbardziej najdynamicznie rozwijających się regionów świata.
Początkiem tegorocznej wizyty była aklimatyzacja w mieście (jednej z największych i najróżnorodniejszych kulturowo metropolii na świecie liczącej według oficjalnych danych ponad 17 milionów mieszkańców) i zwiedzanie takich miejsc, jak katolicki kościół Mount Mary, słynną pralnię Dhobi Ghat, Muzeum Ghandiego, monumentalną historyczną Bramę Indii, Świątynię Jain, bulwar Marine drive, zabytkowy dworzec kolejowy i inne miejsca.
Część edukacyjna modułu „Doing Business in India” rozpoczęła się od wykładu prof. Prema Chandrani, absolwenta takich uczelni jak London Business School i Wharton, menadżera, który doświadczenie zawodowe budował piastując kierownicze stanowiska na kilku kontynentach - w Azji, Australii i Ameryce Północnej. Profesor Prem Chandrani był jednocześnie niezwykle otwartym opiekunem grupy studentów, wyrozumiałym dla podejmowanych niejednokrotnie trudnych tematów, piastującym rolę szalenie uprzejmego gospodarza.
Kolejny z wykładowców SPJIMR prof. Pallavi Modi zapoznała studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi ekonomii Indii, szczególną rolę poświęcając historycznym i kulturowym aspektom rozwoju Indii oraz perspektywom rozwoju tego, jak się już szacuje, najbardziej licznego kraju świata.
Bardziej szczegółową analizę charakterystycznych dla Indii cech promocji marketingowej przedstawiła prof. Renuka Kamath, wykładowca SPJIMR, ekspert w obszarze marketingu. Prof. Kamath skupiła się na różnicach w pojmowaniu najważniejszych narzędzi dotarcia do klientów w Indiach, ich uwarunkowaniach kulturowych oraz przedstawiła listę mniej lub bardziej udanych kampanii promocyjnych, które na tamtejszym rynku przeprowadziły duże koncerny międzynarodowe krytycznie analizując najczęściej popełniane przez nie błędy.
Niezwykle ważnym doświadczeniem były spotkania z dyrektorami największych firm indyjskich, których nazwy są doskonale rozpoznawane na całym świecie. Spotkanie z panią Nupur Roy Choudhury, dyrektorem Tata Global Beverages odpowiedzialną za strategię i planowanie połączone z wizytą w nowoczesnym centrum Tata Consulting Services pozwoliło uczestnikom spotkania zrozumieć i zobaczyć w praktyce istotę funkcjonowania systemu opartego na zasadzie outsourcingu. Drugiego dnia zajęć Pan Naresh Makhijani, który jest partnerem w KPMG w Indiach zapoznał studentów z prawnymi rozwiązaniami regulującymi działalność przedsiębiorstw działających na rynku indyjskim. Podkreślił rolę państwa w kreowaniu standardów odpowiedzialnego zarządzania firmą oraz podał pozytywne przykłady wynikające z coraz bardziej odpowiedzialnego zachowania samych przedsiębiorstw, w tym przykłady implementacji strategii zrównoważonego rozwoju największych firm indyjskich. Z kolei prof. Oskar D’Souza opowiedział o nowym biznesowym paradygmacie – operacjach BPO w Indiach
Ważne dla przedsiębiorców europejskich, chcących rozpocząć inwestowanie w Indiach, były tematy dnia trzeciego. Pierwszym gościem była dr Pragnya Ram, dyrektorka Aditya Birla Group. Korporacja działa w branży tworzyw sztucznych, liczy ok. 136.000 pracowników i jest jedną z największych w Azji. W 2011 roku była notowana na 4. miejscu na świecie w rankingu 'Top Companies for Leaders', będąc równocześnie numerem 1 w rankingu dla Azji i Pacyfiku. Ze względu na obszar działalności ważną rolę w planowaniu rozwoju firmy zajmują zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością koncernu. Dr Ram przedstawiła doświadczenia zarządu koncernu, który stara się sprostać wymogom globalnego rynku coraz bardziej świadomych społecznie jednostek i organizacji. Drugi gość tego dnia pan Leszek Brenda - konsul generalny RP w Mumbaju – przybliżył historię i szczegóły współpracy polsko-indyjskiej oraz zaprosił słuchaczy na wspólne uroczyste świętowanie obchodów rocznicy Konstytucji 3 Maja wspólnie z Ambasadorem RP.
Trzecim istotnym punktem tego dnia była wizyta studentów w Dharavi – jednym z największych slumsów świata. Miejsce to znane miłośnikom kina z obsypanego Oskarami filmu „Slumdog Millionaire” do niedawna stanowiło ogromny problem społeczny. Jeszcze niedawno firmy z całego świata traktowały Indie jak swoiste składowisko odpadów eksportując tam „produkowane” w innych częściach świata odpady. Niedawno okazało się, że to, co wydawało się przekleństwem Indii, teraz może stać się ich bogactwem. Dzięki niezwykłej sile przedsiębiorczości mieszkańców Dharavi recycling odpadów stał się dla nich świetnym pomysłem na biznes. Szczegółowo o aspektach funkcjonowania tego miejsca odpowiedziała słuchaczom pani prof. Nirja Mattoo.
Dzień czwarty wizyty w Mumbaju wzbogaciło spotkanie z panem Sudhir Rao – Dyrektorem Zarządzającym w Skoda India. Jest to osoba niezwykle doświadczona – pan Sudhir Rao wiele lat pracował w USA i w Europie na stanowiskach kierowniczych w koncernach motoryzacyjnych. Mówił o specyfice pracy w koncernie niemieckim funkcjonującym w Indiach, potencjale indyjskiego rynku motoryzacyjnego, a także problemach i wyzwaniach zarzadzania taką korporacją, wynikających w dużej mierze z różnic kulturowych.
Dużo miejsca podczas różnych wykładów i spotkań zajęły tematy kulturowe i historyczne, które pomogły w znacznym stopniu uczestnikom zrozumieć kontekst funkcjonowania organizacji w zupełnie odmiennym od polskiego otoczeniu. Studenci mieli okazji oglądać fragmenty filmów przedstawiające najważniejsze wartości kultury indyjskiej wraz z komentarzami i dyskusjami z kadrą Instytutu, co bardzo przyczyniło się do głębszego rozumienia inności. Studenci mieli też unikalna możliwość spotkania z cenionym artystą indyjskim Dhruba Goshem, który jest rozpoznawany na całym świecie za wkład w rozwój tradycyjnej muzyki granej na ‘sarangi’. Dhruba Ghosh jest nauczycielem i inspiratorem wielu uzdolnionych artystów nie tylko w Indiach, innowatorem instrumentu, na którym gra oraz zdobywcą licznych nagród. Otrzymał m.in. takie wyróżnienia jak: Sangeet Natak Akademi Award w 2014 za wkład w rozwój ‘sarangi’ oraz rozpoznawaną na całym świecie Grammy Award w 2010 roku. Podczas spotkania muzyk wygłosił wykład przybliżający uczestnikom tajniki instrumentu oraz kontekstu odtwarzania tradycyjnej muzyki oraz dał unikalny koncert, przyjęty z niezwykłymi emocjami.
Nawiązaniem do filmowej sławy Dharavi była wizyta w Whistling Woods, Bollywood Film Institute. Bollywood ze swoją potęgą przemysłu filmowego przyćmił już amerykański Hollywood stając się przedmiotem wielu analiz ekonomicznych a także społecznych. Oprócz rozmów i spotkań z menadżerami studia odbyły się także krótkie warsztaty, nasi słuchacze mieli okazję sprawdzić się w rolach reżyserów i producentów filmowych.
Zapewne interesującym dodatkiem do całej wizyty i wyjątkową okazją było wspomniane wcześniej spotkanie z Ambasadorem, które miało miejsce 4 maja 2017 na dachu Hotelu Trident w najbardziej prestiżowej dzielnicy Mumbaju. Dyplomatyczne spotkanie było okazją do dyskusji i wymiany poglądów zarówno z wysokimi przedstawicielami władz RP w Indiach – Ambasadorem RP Panem Tomaszem Łukaszukiem i Konsulem Generalnym RP Panem Leszkiem Brendą – a także innymi ważnymi reprezentantami wielu krajów świata. Tematy rozmów rozciągały się od kulturowych niuansów aż po istotne szczegóły wymiany handlowej, co niezwykle wzbogaciło całą wizytę w Mumbaju. Szczegóły tego unikalnego wydarzenia znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Ciekawym doświadczeniem dla uczestników była krótka sesja porannej jogi na terenie kampusu. Mieli szansę wziąć udział w krótkiej sesji podstawowych tradycyjnych ćwiczeń, wzbudzając przy tym ogólne zainteresowanie innych osób odwiedzających Instytut.
Studenci byli bardzo zadowoleni z przebiegu wizyty, różnorodności tematyki spotkań oraz możliwości bliższego poznania kultury Indii. Wielu z nich dostrzegło szanse na to, aby również ich firmy skutecznie zaistniały na tamtejszym rynku.